
Balandžio 22–27 dienomis Pasvalio Mariaus Katiliškio viešosios bibliotekos projektinės veiklos vyriausioji vadybininkė Edita Jareckaitė dalyvavo Vengrijos visuomeninio fondo „Tempus“ vykdytuose Erasmus+ jaunimo darbuotojų mokymuose „Įsisavinti dirbtinio intelekto naudojimą darbe su jaunimu: Įrankiai, poveikis, etika“, kurie vyko Budapešte, Vengrijoje. Juose galimybę dalyvauti suteikė Europos Sąjunga ir Jaunimo reikalų agentūra.
Mokymuose dalyvavo 28 jaunimo darbuotojai iš įvairių nevyriausybinių ir vyriausybinių organizacijų Prancūzijoje, Maltoje, Kipre, Graikijoje, Ispanijoje, Italijoje, Vengrijoje, Islandijoje, Norvegijoje, Turkijoje, Serbijoje, Nyderlanduose, Vokietijoje, Belgijoje, Austrijoje ir Čekijoje. Sužavėjo ir pati mokymų vieta – Europos jaunimo centras Budapešte, kuris turi diplomatinį statusą ir yra valdomas Europos Komisijos. Tai tarptautinis mokymų ir susitikimų centras su gyvenamosiomis patalpomis, kuriame vyksta didžioji dalis jaunimo sektoriaus veiklų. Tokių centrų Europoje yra tik du – Budapešte ir Strasbūre.
Mokymus pradėjome susipažindami tiek su vieni kitais, tiek ir su dirbtiniu intelektu (toliau – DI). Aptarėme, kas yra DI, kokie jo veikimo principai ir kaip jis suranda sprendimus. Dirbdami komandose atlikome įvairias užduotis, kurios gali būti puikiai pritaikomos organizuojant ir pristatant DI veikimo principus jaunuoliams. Aptarėme, kaip įvairius DI įrankius galime pritaikyti savo kasdienybėje, atliekant nuobodžias, bet privalomas administracines užduotis.
Antroji diena prasidėjo praktiniais užsiėmimais. Dieną pradėjome kurdami užklausas „ChatGPT“ platformai ir išsiaiškinome, kokie žingsniai tam reikalingi. Plačiau aptarėme, kaip skirtingi DI įrankiai gali pasitarnauti kuriant bendro projekto jaunimui idėją, atlikome įvairias užduotis, diskutavome ir dirbome komandose. Mokėmės, kaip DI gali būti panaudojamas veiklose gamtoje.
Trečiąją dieną toliau dirbome komandose ir praktikavomės su savo kuriamų projektų idėjomis, nagrinėjome, kaip DI gali pagelbėti siekiant sudominti ir pritraukti jaunuolius į organizuojamas veiklas. Šią dieną kiekvienas iš dalyvių turėjo galimybę pasidalinti patirtimis bei savo naudojamais DI įrankiais su visais mokymų dalyviais. Kiekvienam dalyviui šią dieną taip pat buvo skirtas laikas dirbti individualiai ir iki galo parengti šių mokymų užduotį – identifikuoti problemą ir rasti jos sprendimo variantus naudojant DI.
Paskutinioji mokymų diena buvo skirta diskusijoms apie etišką dirbtinio intelekto naudojimą. Pirmiausia pristatėme, kaip mums pavyko išspręsti anksčiau identifikuotą problemą, o paskui diskutavome ir, pasidalinę į komandas, sprendėme keblią situaciją naudojant dirbtinį intelektą (pvz., išspręsti problemą, kai organizacijoje vyrauja susipriešinimas: savanoriai nesijaučia pakankamai vertinami, o darbuotojai skundžiasi, kad savanoriai nepakankamai prisideda prie organizacijos veiklų). Dirbdami komandose turėjome rasti sprendimus, pateikti juos DI ir gauti atsakymus bei tolesnį istorijos tęstinumą, kol problema galiausiai išsisprendė. Šio užsiėmimo pabaigoje sužinojome, kaip galima naudoti DI simuliuojant realias situacijas, parengus atitinkamas užklausas. Toliau tęsėme diskusijas ir sprendėme, ar DI gali nuspręsti apie jaunuolio tinkamumą veikloms ir ar DI sprendimą turi dar patikrinti žmogus – toje nagrinėtoje situacijoje – jaunimo darbuotojas. Samprotavome, kiek svarbus yra žmogaus vertinimas, nepaisant DI pranašumo ir laiko sąnaudų.
Šie mokymai paliko neišdildomą įspūdį. Įsimintini buvo ne tik Budapešto vaizdai, bet ir patirčių mainai su jaunimo darbuotojais iš įvairių Europos šalių. Sužinojome, kaip technologijos gali padėti tiek rengiant ir įgyvendinant projektus, tiek sujungiant skirtingus įrankius, siekiant norimo rezultato. Taip pat buvo aptarta, kaip jos gali prisidėti prie jaunuolių įtraukties į veiklas. Inovatyvūs sprendimai gali tapti svarbiu pagalbininku ieškant efektyvių būdų spręsti problemas, kurti viešinimo strategijas ar organizuoti įdomias, jaunimui patrauklias veiklas. Šie mokymai buvo ne tik galimybė įgyti naujų žinių ir įgūdžių, bet ir puiki proga užmegzti ryšius, mokytis vieniems iš kitų bei kurti tvirtas tarptautines partnerystes.
Parengė Edita Jareckaitė