Demokratinės vertybės Europos šalyse patiria naujus išbandymus, o kai kada jos net ir pamirštamos – tokią tikrovę, atsiradusią pasaulio sveikatos, klimato krizių metu, įvardija 14–16 m. jaunuoliai, atlikę aktyvių piliečių vaidmenis, dvejus metus trukusiame tarptautiniame pilietinio ugdymo projekte „Keičiantys žaidėjai“ (angl. „Game changers“). Penkių skirtingų šalių jaunimo grupės, per projektą ėmėsi iniciatyvos – pažvelgti į demokratijos vertybes Europoje COVID-19 pandemijos laikotarpiu.
Politikos detektyvo žaidimas
„Keičiančių žaidėjų“ – jaunų piliečių tinklą subūrė aštuonios Graikijos, Lietuvos, Slovėnijos, Ispanijos, Turkijos mokyklų komandos bei projekto veiklos organizavimo kokybės partneriai iš Lenkijos ir Katalonijos (Ispanija). Inovatyvus pilietinio ugdymo projektas „Keičiantys žaidėjai“jaunimo komandoms leido dalintis tarpusavio patirtimis bei įsigilinti į demokratines vertybes ir pilietinio veikimo galimybes.
Jaunimą į šiuos tyrimus įtraukė projekto metu išplėtotas politikos detektyvo žaidimas, turėjęs kelis pagrindinius etapus. Žaidimo pradžioje jaunimas bendravo su vietos politikais ir ieškojo atsakymų, kodėl jaunoji karta yra nutolusi nuo domėjimosi politika, tradicinio dalyvavimo joje. Kitas etapas buvo skirtas atrasti demokratijos ir politikos sąvokas reflektavimo būdu, analizuojant savo unikalias patirtis. Todėl jaunimas tyrė jiems svarbias problemas, siejo jas su pasaulio visuomenes užklupusiais XXI a. iššūkiais ir organizavo savo ateities matymui artimas iniciatyvas. Tokiu būdu buvo siekiama pagrindinio tikslo – atrasti tas demokratijos ir politikos reikšmes, kurios yra aktualios jaunimui.
Kova su dezinformacija
Jaunimo komandos sekė politikos detektyvo žaidimo užduotimis ir tokiu būdu gilinosi į dėl pasaulį užklupusios netikėtos pandemijos jų bendruomenes paveikusias karantino, sveikatos apsaugos problemas. Pasvalio Lėvens pagrindinės mokyklos komandos reagavo į COVID-19 viruso pavojų, įsitraukė į tarptautinių mokslinių sveikatos apsaugos rekomendacijų tyrimą ir skatino informacijos sklaidą apie vakcinas iš patikimų šaltinių. Matydami dezinformacijos problemą moksleiviai taip pat sukūrė videofilmą mokyklos bendruomenei, skatinantį skiepytis. Slovėnijos „Osnovna sola Staneta Žagarja Lipnica“ mokykla, per žiniatinklį tyrė žiniasklaidos laisvės, politinio piktnaudžiavimo socialiniais tinklais temas, kurios pandemijos metu šalyje tapo itin aštrios.
Projekto metu taip pat išryškėjo antroji, itin svarbi jaunimui, pilietinio dalyvavimo tema – klimato kaita. Ispanijos de la Vilafant instituto, Graikijos Platono M.E.P.E., Turkijos „Elazing Doga Anadolu Liseli“, Slovėnijos „Osnovna sola Staneta Žagarja Lipnica“ mokyklų komandos kartu su Pasvalio Lėvens pagrindinės mokyklos jaunimu skirtingais būdais nagrinėjo klimato kaitos temą. Komandos kūrė videofilmus, organizavo šviečiamąsias iniciatyvas savo bendruomenėse, kurios buvo skirtos tvaraus vartojimo, aplinkos tausojimo skatinimui. Tokiu būdu projekto metu paaiškėjo, jog jaunąją kartą labiausiai jaudina tie visuomeniniai klausimai, kurie yra susiję su pasaulio sveikatos apsaugos bei klimato kaitos krizėmis. Šios temos didino jų įsitraukimą į pilietinę veiklą bei gilinimąsi į demokratines vertybes, aktyvų dalyvavimą bendruomenės gyvenime.
Demokratija pandemijos metu
Jaunimas pandemijos metu organizavo iniciatyvas ir bendravo su užsienio komandomis virtualiai, tačiau projekto „Keičiantys žaidėjai“dalyvių nuomonių apžvalgoje matyti, kad visuotinės sveikatos krizės pradžioje dalis jaunimo manė neturintys galimybės daryti įtakos sprendimams, jautėsi pernelyg izoliuoti. Pasaulio sveikatos krizė, kaip akcentavo projekto dalyviai, privertė juos suprasti, kad nieko negalime laikyti savaime suprantamu dalyku ir viskas gali pasikeisti akimirksniu, o tai, kas buvo įprasta, gali tapti neprieinama. Todėl analizuodami projekto patirtis, daugelis jaunuolių įvardijo, jog, jų nuomone, žodžių „politika“ ir „demokratija“ reikšmės krizės laikotarpiu taip pat pakito.