Vilniaus Šilo mokykla drauge su Lietuvos, Estijos, Kipro, Norvegijos ir Prancūzijos ugdymo bei verslo įstaigomis įgyvendina „Erasmus+“ strateginių partnerysčių projektą „Start Learning Box“ („Sėkminga pradžios dėžė“), kurio metu kuriamos mokymosi priemonės 6–7 metų vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų. Ši inovatyvi priemonė parengta pagal integruoto ugdymo modelį, ji padės vaikams, mokytojams įgyvendinti įtraukiojo ugdymo idėjas.
„Start Learning Box“ kuria pedagogai, švietimo pagalbos specialistai, dailininkai praktikai, ne vienerius metus paskyrę specialiajai pedagogikai. Maloniai prašome perversti keletą šios priemonės lapų:
Įgyvendinant projektą buvo organizuota apklausa tėvams, kurie augina vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimų, bei pedagogams, švietimo pagalbos specialistams, dirbantiems su autizmo spektro sutrikimą turinčiais mokiniais. Kalbant apie autizmo spektro sutrikimus dar ir šiandienos pedagogikoje labai gajūs mitai (pvz., autizmas – skiepų nuo raudoniukės pasekmė, netinkamas vaiko auklėjimas ir pan.), todėl buvo labai svarbu išsiaiškinti, kaip šalys supranta ir identifikuoja autizmą. Apklausta atlikta Lietuvoje, Prancūzijoje, Kipre, Estijoje ir Norvegijoje. Šios anketos analizės rezultatai padėjo inovatyvios priemonės kūrimo procese.
Pabrėžtina, jog apklausos rezultatai akivaizdžiai įvardijo, kad stereotipai apie autizmo spektrą turinčius vaikus nėra paplitę. Visų penkių šalių švietimo srities specialistai: mokytojai, socialiniai pedagogai, psichologai, ergoterapeutai ir visi kiti specialistai, atsakę į klausimus, patvirtino, kad autizmas nėra blogo auklėjimo rezultatas, kad vaikai, turintys autizmo spektro sutrikimų, nėra nemandagūs, jeigu nekalba.
Atlikdami šią apklausą pastebėjome keletą esminių skirtumų tarp šalių. Norvegijoje nėra specializuotų mokyklų ar internatų. Vaikai, nepriklausomai nuo jų raidos, lanko tas pačias mokyklas. Taip pat įdomus faktas – Norvegijoje yra tik itin mažas procentas privačių mokyklų, o mokytojo profesija laikoma prestižine. Pedagogų darbo užmokestis valstybinėje mokykloje yra didesnis negu privačioje. Tokia šalies politika prisideda prie švietimo kokybės gerinimo.
Tai taip pat atsispindi ir kituose apklausos rezultatuose – 83 % norvegų mokytojų mano, kad be jokių sunkumų gali pritaikyti mokymo programas autizmo spektro sutrikimų turintiems vaikams. O štai Prancūzijoje šis skaičius tesiekia 15 %, Lietuvoje – 14 %, Kipre ir Estijoje – 42 %. Prancūzija išties susiduria su dideliais sunkumais, integruojant autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus į standartinę švietimo sistemą. Panaši situacija ir Lietuvoje.
Taip pat reikėtų pabrėžti ir kitą įdomų skirtumą. Estijoje specialioje mokykloje „Tallinna Kadaka Põhikool“ 35 % rusakalbių mokytojų ir net 86 % estiškai kalbančių mokytojų labiausiai trūksta bendradarbiavimo su kitais švietimo srities specialistais: psichologais, logopedais, socialiniais pedagogais ir tėvais.