2018-12-31

Susitinkame puodelio kavos?

Susitinkame puodelio kavos? pagrindinė nuotrauka

Tokį paprastą pasiūlymą pateikėme šio straipsnio herojei Ingai. Staiga susimąstėme – nebus taip paprasta susitikti. Dažną kavinę galima pasiekti tik įveikus ganėtinai aukštą laiptelį prie įėjimo, patekę į ją vargiai įveiktume siaurą praėjimą tarp staliukų, o įmantriai pateiktą meniu dėl silpno regėjimo jai turėtų perskaityti kažkas kitas. Ar visada smagu priimti kito pagalbą? Gal gebėjimas savarankiškai naudotis daugeliui mums įprastomis paslaugomis, neįgaliajam, taip pat ir Ingai, sėdinčiai vežimėlyje, yra ypač svarbus?

Inga – viena iš daugelio, kuriai skirtas mūsų įstaigos, Panevėžio darbo rinkos mokymo centro, projektas ,,TAD: Turizmo verslo konsultantas – profesinis mokymas pritaikant paslaugas visiems“. „Teikiame profesinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems, todėl jų patiriami sunkumai keliaujant mums gerai žinomi“, – teigia projekto vadovė Vaida Sinkevičienė. „Kartą Inga negalėjo gauti jai paskirtų reabilitacijos paslaugų tik todėl, kad nuo jų ją skyrė aukšti įėjimo laiptai, o status pandusas žiemą buvo tiesiog neįveikiamas. Ne visi norėdami patekti į vieną ar kitą įstaigą ryžtasi prašyti pagalbos“, – pasakoja šias paslaugas organizuojanti įstaigos socialinė darbuotoja Simona Jasutė.

Išanalizavę, kaip šias problemas sprendžia kitose Europos šalyse, kas galėtų duoti ženklų teigiamą postūmį gerinant negalią ar kitų specialiųjų poreikių turinčių asmenų gyvenimo kokybę, inicijavome šį projektą. Pasirinkta paslaugų kryptis – turizmas, apima ir viešojo maitinimo, apgyvendinimo paslaugas teikiančias įstaigas, viešąjį transportą, kultūros ir laisvalaikio, SPA centrus ir pan. Daugelis įmonių nuoširdžiai nustemba sužinoję, kad tik keletas nedidelių pakeitimų gali paslaugas padaryti plačiau prieinamomis. Informacija socialinio tinklo paskyroje ar interneto svetainėje apie galimas kliūtis, kurias gali patirti negalią turintis žmogus apsilankęs jūsų įstaigoje – jau gera pradžia. „Būti pasiruošusiam jas įveikti – geriau nei nemaloniai nustebti susidūrus su jomis netikėtai“, – teigia Inga.

,,Erasmus+“ strateginių partnerysčių programa suteikė galimybę suvienyti 4 skirtingų šalių patirtį ir pajėgas. Projekte dalyvaujančios šalys – Italija, Belgija, Portugalija ir Lietuva, siekia turizmo, pritaikyto visiems, paslaugų plėtros ne tik savo šalyse, bet ir visoje Europoje. Nusprendėme šią problemą spręsti ne dejuodami dėl netinkamo įmonių požiūrio nesirūpinant specialiųjų poreikių turinčiais asmenimis, o suteikdami jiems galimybę naudotis profesionalia pagalba – turizmo konsultanto, galinčio pritaikyti turizmo paslaugas visiems, paslaugomis.  

Projekte kuriama mokymo programa pirmiausia yra gera galimybė jaunam žmogui, ieškančiam perspektyvaus darbo galimybių, įgyti visiems prieinamo turizmo paslaugų konsultantui reikalingų analitinių įgūdžių. Toks specialistas pirmiausia gebės atlikti esamų paslaugų prieinamumo vertinimą bei pateikti motyvuotas išvadas bei pasiūlymus turizmo srityje dirbančių įmonių vadovams. Neabejojame, kad įmonių vadovai yra suinteresuoti plėsti esamų klientų ratą, padidinti įmonės pelną bei kurti pridėtinę verslo vertę.

Tikimės, kad sukurta mokymo programa praturtins ir kitų profesinių mokymo programų, skirtų minėtoms turizmo paslaugų sritims, turinį. Inga teigia, kad bendraudama su negalią turinčiais draugais kitose Europos šalyse stebisi, kiek daug dėmesio skiriama siekiant mažinti barjerus neįgaliesiems naudotis įvairiomis paslaugomis. Mūsų šalyje gerąją patirtį atspindi daugiau pavieniai projektai, tuo tarpu užsienyje tai yra nuolatinė praktika – pritaikyti įvairias turizmo paslaugas neįgaliesiems, specialiųjų poreikių turintiems asmenims.

Projekto rezultatai – jau pusiaukelėje. Pasitelkus platų partnerių tinklą kartu su TAD projekto bendradarbiais jau atlikome šiandieninės turizmo paslaugų prieinamumo situacijos apžvalgą, išsamius tyrimus, susisteminome informaciją apie esamą profesinio mokymo teikėjų paslaugų pasiūlą, mažų ir vidutinių įmonių gerąją patirtį. „Parengtoje ataskaitoje siekėme temą apžvelgti įvairių aspektų perspektyvoje ir patraukliai papasakoti visiems pritaikyto turizmo istoriją,“ – teigia projekto partneriai. Temos, kurios aptartos šioje visiems prieinamoje turizmo paslaugų situacijos apžvalgoje, atspindi dvi perspektyvas: profesinio mokymo institucijos ir verslo įmonės. Požiūrių skirtingumas, jo išdėstymo savitumas atspindi ir šiandieninę situacijos įvairovę, būtiną jautrų situacijos suvokimą, atsižvelgiant į joje dalyvaujančias grupes ir organizacijas, tačiau bendra vizija, kurios siekiama projekte, yra unikali ir aktuali. 

Susipažinkite su situacijos apžvalga čia.

Šiuo metu rengiami 6 mokymo programos moduliai: visiems prieinamo turizmo paslaugų sąvokos pristatymas, specialiųjų poreikių turinčių klientų poreikiai, jų kokybiškas aptarnavimas, paslaugų ir aplinkos prieinamumo vertinimo kriterijai, visiems prieinamų paslaugų viešinimas, konsultanto, kaip nepriklausomo paslaugų teikėjo, vaidmuo bei rengiama virtuali mokymo platforma.

Problemos viešinimas ir laukiami projekto rezultatai nuteikia optimistiškai, teigia Inga, tiesdama savo banko kortelę. Šiandien, sėdėdama neįgaliojo vežimėlyje ji negali pasiekti ant aukšto baro stovinčio kortelių skaitytuvo. Tikimės, kad šis ,,Erasmus+“ programos projektas – reikšmingų pokyčių pradžia.