2019-12-20

Ko galėtume pasimokyti iš baskų?

Ko galėtume pasimokyti iš baskų? pagrindinė nuotrauka

2019 m. lapkričio 26–28 d. Bilbao mieste (Ispanijoje) vyko pažintinis vizitas „Internationalization and innovative VET practices in Spain: the case of the Basque Country“, skirtas ES šalių profesinių mokyklų direktoriams ir valstybinio lygmens politikos formuotojams. Pagrindinės vizito temos – profesinio mokymo sistema Baskijoje, sinergija tarp profesinio mokymo teikėjų ir darbdavių, inovatyvios praktikos profesiniame mokyme, tvarumas, švietimo politika ir pramonės poreikių tenkinimas.

Per tris vizito dienas dalyviams buvo pristatyta profesinio mokymo sistema Ispanijoje ir Baskijos profesinio mokymo ypatumai. Vizito dalyviai lankėsi profesinėse mokyklose, įmonėse, susitiko su darbdaviais, švietimo politikais, mokytojais, mokiniais.

Didžiausią įspūdį lankantis įstaigose bei bendraujant su įvairiais švietimo bei verslo atstovais paliko vieningas visų profesiniame mokyme dalyvaujančių suinteresuotųjų pusių mąstymas apie profesinio mokymo tikslingumą ir vizijos, koks turi būti profesinis mokymas, kaip jį pritaikyti darbdavių poreikiams, kaip keisti, kad jis būtų patrauklus ir atitinkantis verslo poreikius.

Profesinės mokyklos Baskijoje steigiamos ir profesinio mokymo programos įgyvendinamos griežtai vadovaujantis specialistų poreikio planavimu. Pavyzdžiui, netoli Bilbao yra pramonės miestas Bergara – čia reikalingi specialistai, galėsiantys dirbti gamyklose, kitose pramonės įstaigose, todėl vietos politikų buvo nuspręsta steigti profesinę mokyklą, rengiančią specialistus minėtoms įmonėms, kad būtų užtikrinami poreikiai dėl darbuotojų parengimo. Tokia visiškai naujai pastatyta ir viskuo aprūpinta mokykla atvėrė duris 600 mokinių prieš du mėnesius. Kitame mieste rengiami turizmo sektoriaus specialistai, nes tame regione išvystytas turizmo sektorius, ten reikalingi virėjai, padavėjai, barmenai, viešbučių bei kiti su turizmo sektoriumi susiję darbuotojai. Dar kitame regione veikia didžiulė degalų kompanija „Petronor“, todėl netoli šios įmonės veikia profesinė mokykla, rengianti energetikos srities bei būsimus šios įmonės darbutojus ir pan. 

Dalyviai lankėsi centre TKNIKA, kuriame vyksta mokymai visiems profesinio mokymo inovacijomis ir inovacijomis profesiniame mokyme suinteresuotiems asmenims. Čia įsteigtos robotikos laboratorijos, virtualios aplinkos, 3D spausdintuvų klasės ir pan. Taip pat šioje institucijoje veikia ir metodologijos centras, kuriame kuriamos mokymo metodikos, vyksta mokymai mokytojams, kaip keistis pačiam mokytojui, keisti darbo klasėje ir mokymo įpročius, kokias metodikas taikyti šiuolaikiniam mokiniui ugdyti, kad pamokos būtų įdomios, įtraukios, šiuolaikiškos. Kaip teigė patys mokytojai, su kuriais teko bendrauti, mokytojo vaidmuo šiuolaikinėje profesinėje mokykloje yra visiškai pasikeitęs. Anot pašnekovų, mokytojas seniai jau nebėra žinių perteikėjas, mokytojas yra partneris ir mentorius mokiniui jo mokymo(si) kelyje. Pasitikėjimas, partnerystė, pagarba – pagrindiniai veiksniai, vedantys į sėkmingą mokytojo ir mokinio bendradarbiavimą.

Programoje taip pat buvo numatyta ir kultūrinė veikla: ekskursija į visoje Europoje gerai žinomą ekstravagantiškos architektūros ir išskirtinių performansų upės krantinėje Guggenheim muziejų bei gastronomijos vakarai, nes maistas ir bendravimas yra neatsiejama baskų gyvenimo dalis.

Dalyvavimas pažintiniame vizite man suteikė galimybę praplėsti savo žinias apie profesinio mokymo ir darbdavių bendradarbiavimo galimybes, susitikti ir bendrauti su kitų šalių profesinių mokyklų direktoriais bei politikos formuotojais, užmegzti naujų ryšių, kurie bus panaudoti planuojant tolimesnes tarptautines veiklas.

Violeta Petrušienė, Klaipėdos technologijų mokymo centro direktorė